December 07, 2016

Homestay Laman Che' Dinnah

Assalamualaikum....

Laman Che' Dinnah adalah sebuah rumah kampung Melayu tradisional, berusia hampir 100 tahun, yang dipunyai oleh datuk dan nenek arwah, Hj. Udin bin Lilah, seorang guru era penjajahan, dan Che 'Minah binti Pesah. Nama "DINNAH" diambil dari gabungan nama antara kedua nama mereka. Laman Che' Dinnah terletak di Kampung Kanchong, kampung yang indah dan tenang di daerah Rantau, Negeri Sembilan, kira-kira 20 minit memandu (14 km) dari Seremban, dan 90 minit dari Kuala Lumpur (74 km).
Laman Che' Dinnah dibina di atas hamparan Tanah yang luas setengah ekar daripada 3 ekar Tanah keluarga. Dikelilingi oleh kebun buah-buahan dan rumah-rumah kampung menambahkan lagi ketenangan menginap di sana. Kalau dahulunya di bahagian belakang rumah, terdapat kawasan sawah padi yang terbentang luas, kini telah digantikan dengan lading kelapa sawit yang dikendalikan oleh FELCRA (Lembaga Penyatuan Tanah Persekutuan dan Pemulihan).
Kawasan Laman Che' Dinnah mempunyai tanaman pokok buah-buahan seperti rambutan, durian, kundang, manggis, jambu merah, belimbing dan lain-lain. Di situ terdapat juga kolam ikan kecil bagi peminat pemancing untuk menjalankan aktiviti mereka.


Selain dari aktiviti memancing, anda boleh merasai naik rakit yang diperbuat daripada buluh. Memang seronok apabila sekali sekala dapat mengimbau zaman kanak-kanak kita dahulu.



Ruang bilik tidur yang tradisional, santai dan selesa untuk para pengunjung merasai bagaimana kehidupan di kampung sewaktu dahulu.

Santai duduk dan baring di buaian tradisional memang mengujakan dan seronok. Percutian menarik dan menenangkan di kampung memang sangat seronok dari kesibukan di kota.

Antara aktiviti yang boleh dilakukan di Laman Che' Dinnah. Bersiap sedia untuk bermain air di kolam yang berdekatan selain memancing dan berakit serta bersiar menaiki truck Triton di ruang belakang sambil menikmati kawasan persekitaran kampung.

Anda juga boleh menjalankan aktiviti sukaneka tradisional seperti carom, card, congkak dan aktiviti luar seperti badminton dan sepak raga. Anda juga dapat merasai bagaimana caranya menumbuk padi (rice grain pounding) secara tradisional menggunakan alat yang dipanggil jingki.
Untuk Maklumat Lanjut:-
  
Laman Che’ Dinnah
Lot 5128, Ulu Kanchong
71200 Rantau, Negeri Sembilan
Tel : (6) 012 389 3513
Fax : 603-7783 0093

Sumber Gambar: http://www.google.com.my/ 


You Might Also Like

0 Comments